2010/10/02

VET MONA VAD HON HAR LOVAT? EGENTLIGEN...?


Ibland säger en bild så mycket mer än tusen och många tusen ord. Det var bara att ge sig ut bland sökmotorer och citat för att hitta väldigt många ord som i princip säger samma sak - när Mona lovade att aldrig någonsin, aldrig någonstans eller aldrig någon gång ge Sverigedemokraterna inflytande - aktivt eller passivt - så svammlade hon.

Eller var det så att Mona bara menar aldrig någonsin, någonstans eller någon gång då det inte gynnar sosseriet att låta Sverigedemokraterna få inflytande, eller handlar alla de stolta utfästelserna bara om en situation då sossarna styr landet...?

Alldeles oavsett vad Mona nu menar eller menade så vet vi redan att sosseriet redan agerar på ett sätt som statsvetarna kallar ett "guldläge för Sverigedemokraterna" - på ett sätt som ger utpressarna möjlighet att pressa ut så mycket de bara kan ur en situation som sosse-retoriken fått oss till.

DN Debatt 2008-07-10, tillsammans med Peter Eriksson och födelsedagsbarnet Wetterstrand:
"...Våra två partier lovar nu klart och tydligt att vi inte på något sätt kommer att göra upp med Sverigedemokraterna. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om att inte på något sätt samarbeta eller göra sig beroende av Sverigedemokraterna om partiet kommer in i riksdagen efter nästa val."

SVT Chatt 2010-08-26, lite mer än en månad sedan alltså...
"Mathias: Hur kommer ni ställa er till Sverigedemokraterna om de kommer in i riksdagen?
Mona Sahlin: Aldrig samarbeta med eller bli beroende av. Aldrig!"

SvD 2009-11-27, Mona grubblar vidare.
"Jag pratar inte om det här för att spräcka (red.anm: regerings-)alternativ utan om att om situationen uppstår så finns det inget viktigare än att hålla Sverigedemokraterna borta från en vågmästarroll.

Det ansvaret tycker jag att båda statsministerkandidaterna måste ta, inte för att spräcka block utan för att hålla dem borta från inflytande."

Uppdatering nummer 1: Ekots lördagsintervju 2009-10-17 med Mona Sahlin. Tack till Visionären!
"Jag har bestämt mig för att så här måste det vara: Man kan aldrig som socialdemokrat räkna in ett stöd från Sverigedemokraterna. Man kan aldrig bygga en politisk majoritet i någon politisk instans på Sverigedemokraternas stöd.

Om vi lägger fram förslag, så måste de vara förankrade i något annat parti om det handlar om att få majoritet. … Om en socialdemokrat någonstans räknar med Sverigedemokraternas stöd för att få igenom en sak, då är det fel."


Jag är övertygad om att det finns fler bergfasta löften och citat från hon som aldrig någonsin, någonstans eller någon gång skulle samarbeta med mörkrets krafter - och har just du något på lager skicka in det med källhänvisning i kommentatorsspåret så kan det här inlägget bli mycket, mycket längre...

Länkar: SvD, SvD, SvD

5 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

När Visionären väl hade kommit åt att kommentera min blogg så var mina feta fingrar framme på en liten HTC-skärm och raderade allt. F'låt...

Tack och lov fanns texten kvar så jag klistrar in kommentaren här.

"Sådärja, nu fick jag äntligen grepp om hur jag loggar in mig på blogger.

Har försökt skriva kommentarer i veckovis på din i övrigt (till innehållet alltså) föredömliga blogg, men eftersom inloggningssystemet är så förbenat krångligt är det andra bloggare som drabbats av mina ordkväden.

Ang. fler citat av Mona Sahlin så smaka på följande: ”Jag har bestämt mig för att så här måste det vara: Man kan aldrig som socialdemokrat räkna in ett stöd från Sverigedemokraterna. Man kan aldrig bygga en politisk majoritet i någon politisk instans på Sverigedemokraternas stöd. Om vi lägger fram förslag, så måste de vara förankrade i något annat parti om det handlar om att få majoritet. … Om en socialdemokrat någonstans räknar med Sverigedemokraternas stöd för att få igenom en sak, då är det fel.”

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2006066&BroadcastDate=&IsBlock=

C:a 8 min 45 sek in i intervjun.

V"

Tack säger jag!

Unknown sa...

Det här har inget med ämnet att göra (vad mer behövs sägas egentligen? Vilka fler bevis för Mona gör precis vad som helst för att få utlopp för sin besvikelse?), utan jag vill bara påpeka att ordet 'svamla' stavas just så.
Har haft stort utbyte av dina texter under ganska lång tid men retat mig lite på att du stavar fel på ett av dina egna favoritord. :)

Tokmoderaten sa...

Christer, ber om ursäkt. Mitt svammel blev inte rätt, jag tar bort ett "m" hädanefter och tackar för att du verkar vara en korrekturläsare av rang! ;-)

Göran sa...

Denna borgerliga taktik att försöka skuldbelägga oppositionen för att indirekt stödja sig på SD (eller ge dem inflytande) är ju lite intressant att följa.

Både de röd-gröna som alliansen har ju deklarerat att man inte tänker göra sig beroende av SD. Detta innebär ju att bägge sidor har ett gemensamt ansvar att hitta lösningar. Lösningen är ju inte att enbart den ena parten (den röd-gröna) ska sluta bedriva politik de kommande fyra åren. Det tror jag inte ens tokmoderaten inbillar sig.

Razmatazuz sa...

Citatet som hänvisas till handlade om ett REGERINGSALTERNATIV. De RödGröna sitter inte i regering idag, och har inte möjlighet att bilda någon majoritet. De måste i demokratins namn bedriva oppositionspolitik och de som de facto måste förlita sig på Sd:s stöd är alliansen. Det är de som skall försöka regera, inte de RödGröna.

Det är sandlådenivå på debatten och lågstadienivå på den politiska kunskapen!

Om Mona Sahlin hade blivit blockbildare så var det helt klart och tydligt att ministerposter skulle erbjudas till Fp eller C. Det är självklart vad reinfeldt borde gjort för att förhindra nuvarande situation.
Dessutom förstår jag inte vad man menar med att Sd får inflytande. De har mig veterligt inte lagt fram något eget förslag på talman utan röstar helt enkelt antingen med det blåa förslaget eller det rödgröna förslaget. De fungerar därmed enbart som en förlängning av det ena eller andra blocket. Det innebär inte på något sätt att de har något inflytande över vilken politik som förs.